חוויות רגשיות ומשאבי התמודדות של מורות ערביות המלמדות בבתי ספר יהודיים בעקבות אירועי שבעה באוקטובר ומלחמת ישראל-חמאס 2023

חוויות רגשיות ומשאבי התמודדות של מורות ערביות המלמדות בבתי ספר יהודיים בעקבות אירועי שבעה באוקטובר ומלחמת ישראל-חמאס 2023
תקציר

מחקר זה בוחן את החוויות ואת דרכי ההתמודדות של מורות ערביות המלמדות בבתי ספר יהודיים בישראל בעקבות אירועי שבעה באוקטובר ומלחמת ישראל-חמאס שפרצה מייד לאחר מכן, על בסיס התאוריה הסלוטוגנית. המחקר מבוסס על 15 ראיונות מובנים למחצה שנערכו בחודשים הראשונים למלחמה, ומתמקד בחוויות רגשיות שחוו המורות ובמשאבי ההתמודדות שלהן. הממצאים מצביעים על כך שהמורות ניצבו בפני אתגרים מצד חבריהן לצוות ומצד התלמידים, אך גם מצאו משאבי תמיכה משמעותיים אישיים פנים-בית ספריים וחוץ-בית ספריים. המורות פיתחו אסטרטגיות להתמודדות עם המצב, כגון זהירות ואיפוק, והדגישו את זהותן המקצועית כאמצעי להתמודדות עם הבלבול בזהויות ועם הקונפליקטים העולים מתוך הזדהויות כפולות כפלסטיניות וכישראליות בכלל, ובזמן מלחמה בפרט. המחקר חושף תהליך מעניין של שינוי בהניעה )מוטיבציה(: מהניעה חיצונית בתחילת הדרך להניעה פנימית ואוטונומית עם הזמן. מעבר להוראה, המורות ראו בעצמן שגרירות של החברה הערבית. המחקר מדגיש את הצורך בתוכניות הכשרה ייעודיות ובמורים מאמנים לתמיכה באוכלוסייה זו במצבי משבר. ההשלכות היישומיות כוללות גם המלצות לתמיכה בצוותים הקולטים מורות ערביות בבתי ספר יהודיים.

הורדת קובץ המאמר
תפריט