סקירת ספרות ממפה על מחקרי סימולציות בישראל לקידום למידה חברתית-רגשית בין השנים 2025-2010

סקירת ספרות ממפה על מחקרי סימולציות בישראל לקידום למידה חברתית-רגשית בין השנים 2025-2010
תקציר

בעשור האחרון גוברת ההכרה בפוטנציאל של סימולציות לקידום למידה חברתית-רגשית (SEL) בהכשרה ולפיתוח מקצועי של אנשי חינוך. לצורך הסקירה נערך חיפוש במאגרי Web of Science ,Scopus ,ERIC ,APA PsycInfo ונמצאו 3,443 פרסומים. בהתאם להנחיות PRISMA-ScR, נעשה סינון בשלושה שלבים: סינון לפי כותרת ותקציר, סינון לפי קריאה מעמיקה של הטקסט ובחירה סופית על בסיס דיון בין החוקרים. לבסוף נבחרו 85 מחקרים אמפיריים (מהשנים 2010 – 2025), מתוכם 22 מישראל ו 63- מהעולם. הסקירה מעלה פערים בין המחקר בישראל למחקר מהעולם: בעוד הספרות הבין-לאומית מתמקדת בקבלת החלטות, בניהול כיתה ובשיתוף פעולה תוך שימוש במדדים כמותיים, המחקר בישראל מדגיש עיבוד רגשי, אמפתיה, מודעות עצמית ובניית זהות מקצועית, באמצעות כלים איכותניים. בישראל רווחת הסימולציה הקלינית, ואילו במחקרים הבין-לאומיים מוצג מגוון רחב יותר של סוגי סימולציה. הסקירה מלמדת על שימוש בסימולציות בהקשרים תרבותיים שונים, מציעה כיוונים לעיצוב הכשרה רגישת הקשר ומדגישה את תרומת הסימולציות לעיצוב זהות מקצועית. תאורטית, הסקירה מציעה לבחון מחדש את מושג ה- SEL בהקשרי הכשרה מקצועית.

לעיון במאמר המלא:
פורמט pdf
תפריט