"לייצר משהו חדש בזמן שאת בעצמך חדשה": מנהלות חדשות בתקופת מלחמה

"לייצר משהו חדש בזמן שאת בעצמך חדשה": מנהלות חדשות בתקופת מלחמה

"Creating something new when you are new yourself": Novice school principals in wartime

לעיון במאמר המלא:
פורמט pdf
תקציר

כניסתן של מנהלות חדשות לתפקיד מורכבת, על אחת כמה וכמה בעיתות משבר. מחקרים שדנו במנהלות חדשות מדגישים את מורכבות הכניסה לתפקיד, בעיקר במצבי משבר כמו אסונות טבע או מצבי מלחמה. מחקר זה מתמקד במנהלות חדשות שנכנסו לתפקידן עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל". השתתפו בו 12 מנהלות ממגוון בתי ספר )שישה יסודיים, חטיבת ביניים אחת, חמישה על־יסודיים(, שרואיינו בראיונות חצי מובנים. פרדיגמת המחקר איכותנית והסוגה פנומנולוגית. הממצאים מציגים את התהליך שחוו המנהלות החל מימי המלחמה הראשונים, שאופיינו במשבר אישי ומערכתי ובתחושת אובדן שליטה; לאחריהם הגיעה נקודת מפנה של גילוי כוחות והתמקדות במשימות הניהול; ובהמשך התמקדו המנהלות ביצירת פרקטיקות ניהוליות: תמיכה בשייכות אנשי הצוות ובחוסנם, תמיכה רגשית-חברתית בתלמידים, יצירת שותפות עם צוות הניהול ובניית שגרות חדשות בדרך שתמכה במסוגלות המורים ובחזרה ללימודים. הממצאים מתמקדים גם במשאבי התמיכה שסייעו למנהלות ובצמיחה שחוו במהלך המלחמה. למחקר זה יש השלכות על תהליכי ההכשרה של מנהלות חדשות ועל דרכי הליווי שלהן בתקופת מלחמה.

Abstract

The research literature on novice school principals highlights the complexity of transitioning into a leadership role. While managerial challenges during crises, such as natural disasters, have been discussed, research on how school principals cope during wartime is scant. This study focuses on novice principals who assumed their roles just prior to the outbreak of the Iron Swords War in October 2023. Using a qualitative, phenomenological approach, the study features semi-structured interviews with twelve principals from a variety of schools (six elementary, one middle, and five secondary schools). The findings reveal the process the principals underwent over time. The initial days of the war were marked by both personal and systemic crises, accompanied by a sense of loss of control (Theme 1). This was followed by a turning point, during which the principals discovered their inner strengths and focused on managerial tasks (Theme 2). Subsequently, they developed adaptive managerial practices, including fostering staff resilience and a sense of belonging, providing socio-emotional support to students, and collaborating with a leadership team (Theme 3). They also worked on establishing new routines that empowered teachers and supported the return to learning (Themes 4–5). Themes 6–7 focus on the support resources and the personal and professional growth they experienced during the war. The study offers implications for training programs and guiding principles for supporting novice school principals during wartime. Keywords: crisis management, Iron Swords War, new school principals, transition into a managerial role

תפריט