נגד הזרם: גורמים המשפיעים על הצלחת ההסבה מהייטק להוראה מנקודת מבטם של בוגרי התוכנית

נגד הזרם: גורמים המשפיעים על הצלחת ההסבה מהייטק להוראה מנקודת מבטם של בוגרי התוכנית

Against the current: Graduates' perspectives on success
factors in the high-tech to teaching transition program

לעיון במאמר המלא:
פורמט pdf
תקציר

התוכנית "מהייטק להוראה" מסבה אקדמאים להוראה בבתי ספר תיכוניים בתחומים: מתמטיקה, מדעי המחשב ומדעי הטבע. מחקר זה בא לבחון כיצד בוגרי התוכנית )בשנים 2023-2017 ( תופסים את תהליך ההסבה להוראה על מנת לשפרו. המחקר נערך בשיטות משולבות. הממצאים האיכותיים מלמדים כי מרבית המשיבים ראו בהסבה להוראה מהלך מוצלח ומייחסים זאת להנאתם מהמקצוע ומהקשר עם התלמידים. הם יזמו פרויקטים שקידמו את הידע של התלמידים, וקישרו בינם לבין העולם הטכנולוגי והמדעי. למרות זאת, שכר נמוך, מכשולים בירוקרטיים ותנאי עבודה קשים פוגמים בתחושת ההצלחה של מהלך ההסבה. הממצאים הכמותיים מצביעים על הערכה בינונית-גבוהה של בוגרי התוכנית ביחס למידת ההתאמה של ההכשרה להוראה לצורכי התפקיד, לתמיכת בית הספר ולשביעות הרצון מהקליטה. ניתוח רב-משתני העלה כי הכשרה המוערכת כמתאימה לצורכי התפקיד ותמיכה מצד בעלי תפקיד בארגון ומבחינה אדמיניסטרטיבית תורמות לשביעות הרצון של הבוגרים מהקליטה בבית הספר. בניגוד לכך, הוראה בכיתות מאתגרות מפחיתה את שביעות הרצון, אך מקדמת את תחושת התרומה למערכת החינוך, שהוערכה כבינונית. המחקר שופך אור על התרומה של ההכשרה להוראה ושל התמיכה בבית הספר כגורמים בעלי פוטנציאל חיובי לקדם את הקליטה ולעודד את ההתמדה של מורים מוסבים במקצוע ההוראה ואת תרומתם למערכת החינוך.

Abstract

The "From High-Tech to Teaching" program retrains academics from the fields of mathematics, computer science, and natural sciences to become high school teachers. This study uses a mixed-methods approach to examine how graduates (2017-2023) perceive their career transition. The qualitative findings show that most of the participants considered their transition to teaching successful, which they attributed to their enjoyment of the profession and to meaningful relationships with students. They initiated projects that enhanced students' knowledge and connected them to the technological and scientific world. However, low salaries, bureaucratic obstacles, and difficult working conditions detracted from their sense of success in the transition. The quantitative findings indicate moderateto- high levels of satisfaction with pre-service preparation, school support, and graduates' integration into school. Multivariate analysis reveals that pre-service preparation which they perceive as relevant to teaching demands, together with school support (from both role holders and administrative) increase graduates' satisfaction with their integration into school. In contrast, teaching challenging classrooms reduces satisfaction with the integration process, but increases graduates' sense of contribution to the education system, which was evaluated as moderate. The findings highlight teacher preparation and school support as key factors that could potentially promote the successful integration and retention of career-changing teachers and increase their contribution to the education system. Keywords: induction, persistence in teaching, retraining programs, STEM teachers, teachers' initiatives

תפריט