למידה מבוססת סימולציה כמרחב הוליסטי להבניית חוסן מקצועי בקרב מתמחות בהוראה
תקציר במאמר נבחנת תרומתה של למידה מבוססת סימולציה ), Simulation-Based Learning SBL ( לטיפוח חוסן מקצועי בקרב מורות וגננות בשנתן הראשונה בהוראה על רקע משבר חירום לאומי בישראל בעקבות אירועי שבעה באוקטובר. מטרת המחקר הייתה להבין כיצד דפוסי חוסן מקצועי באים לידי ביטוי במהלך הסימולציות, וכיצד המשתתפות תופסות את תרומתן לחיזוק חוסנן האישי והמקצועי. המחקר התבסס על גישה מעורבת: ניתוח איכותני של סדנאות סימולציה מוקלטות על כל מרכיביהן וניתוח כמותי של שאלונים שמילאו שבעים המשתתפות. הנתונים האיכותניים מבוססים על תצפיות בחמש סדנאות סימולציה. מניתוח התצפיות עלו שמונה דפוסי חוסן מרכזיים: ויסות רגשי, אמפתיה, ראייה מערכתית, גמישות, חשיבה יצירתית, רפלקטיביות, תחושת מסוגלות וחוסן קולקטיבי. הממצאים מראים כי החוסן המקצועי הינו מערכת של יכולות אסטרטגיות הפועלות יחד ומאפשרות התמודדות עם אתגרים מורכבים תוך שמירה על ערכים מקצועיים. הנתונים הכמותיים מעידים על תחושה גבוהה של חוסן מקצועי, אשר מתחזקת עם העלייה בשביעות הרצון מהצפייה בסימולציות של עמיתים, מההנחיה וניהול הסדנה ומהמשוב של השחקנים. בהתבסס על תאוריות לפיתוח חוסן, המאמר מדגיש את תרומתה של SBL לטיפוח החוסן של מתמחות בהוראה ואת תפקידה כמנוע לפיתוח מקצועי ברמה האישית, הקבוצתית והמוסדית. המאמר כולל המלצות להטמעת סימולציה בתוכניות ההכשרה, במיוחד בתקופות של חוסר ודאות ומשבר.

