מערכת כתב העת

פרופ' סמדר דוניצה-שמידט

עורכת

פרופ' סמדר דוניצה-שמידט (PhD מאוניברסיטת טורונטו בקנדה) היא רקטור מכללת סמינר הקיבוצים. בתפקידיה הקודמים במכללה כיהנה כדיקנית הפקולטה למדעי הרוח והחברה, ראש יחידת המחקר, ראש תוכנית הסבת אקדמאים וראש המחלקה לאנגלית.
מחקריה עוסקים בהכשרות מורים, התפתחות מקצועית של מורים והוראת שפות. בשנים האחרונות היא השתתפה בפרויקט TEMPUS במימון האיחוד האירופי בנושא מודרניזציה של ההשכלה הגבוהה בישראל ולמידה לאורך החיים, היתה חברה ברשת מחקר בינלאומית של WERA בנושא ידע מורים, ומאז שנת 2019 היא חברת הנהלה בארגון ICET.

ד"ר ענת קדרון

עורכת

ד"ר ענת קדרון, מרצה בכירה, המכללה האקדמית תל חי בתוכנית להוראת לימודי ארץ ישראל ובחוג לחינוך, במסלולי מוסמך בהוראה ומוסמך בעיצוב סביבות למידה. לשעבר מדריכה ארצית במשרד החינוך בהוראת היסטוריה, בדגש על פיתוח תוכניות לימודים ודרכי הוראה והערכה חלופיות. בתפקידיה הקודמים במכללת אוהלו כיהנה כראש החוג להוראת לימודי א"י וכדיקנית הפקולטה ללימודי הרוח והחברה.
עוסקת בחקר הבניית הלאומיות בחברה היישובית בתקופת המנדט ושנות המדינה הראשונות בן היתר בדגש על חינוך והיבטים פוליטיים של יחסי צעירים וממסד בישראל.
עורכת שותפה של כתב העת דפים משנת 2019.

פרופ' אדם ניר

חבר מערכת מורחבת

אדם ניר הוא פרופסור במנהל מדיניות ותכנון בחינוך. הוא עומד בראש הקתדרה ע"ש אברהם שיפמן לחינוך על יסודי באוניברסיטה העברית. שימש כראש החוג בבית הספר לחינוך וכן כנשיא של האגודה הבינלאומית לתכנון החינוך (The International Society for Educational Planning – ISEP). עיסוקו המחקרי מתמקד בביזור אוטונומיה וניהול עצמי של בתי ספר, במנהיגות וניהול משאבי אנוש בחינוך ובמדיניות חינוך.

פרופ' לינור הדר

חברת מערכת מורחבת

לינור הדר היא פרופ' חבר במכללה האקדמית בית ברל. היא עומדת בראש התוכנית לתואר שני M.Ed בתכנון לימודים והערכה ובראש המעבדה: רשת בתי ספר חוקרים. מחקריה מתמקדים בתוכניות לימודים ופדגוגיה. במסגרת זאת היא עוסקת, בין השאר, בחקר מסמכי תוכניות לימודים, למידה והתנסות פדגוגית של מורים ומורי מורים, פדגוגיות אלטרנטיביות, ופדגוגיות של למידה שיתופית. תחום עניין מרכזי הוא חקר החינוך לחשיבה. בתחום זה היא התמחתה במסגרת בתר דוקטורט באוניברסיטת הרווארד בארה"ב. המחקר שלה בתחום מתמקד באופנים בהם מיושם החינוך לחשיבה בתוכניות לימודים, בתהליכי למידת מורים ובהוראה. ספרה, "חשיבה מקרטעת: עיון ביקורתי בתוכניות לימודים בישראל" (הוצאת רסלינג), מציג ניתוח מעמיק של מסמכי תוכניות לימודים בישראל מתוך נקודת מוצא של החינוך לחשיבה. בין פרסומיה: “Creative thinking in mathematics curriculum: An analytic framework”. (Thinking Skills and Creativity, 2019); “Cognitive opportunities in textbooks:  The cases of grade four and eight textbooks in Israel” (Mathematical thinking and learning, 2017).

פרופ' מיכל ציון

חברת מערכת מורחבת

ראש התוכנית לחינוך מדעי טכנולוגי, ראש המסלול להכשרת מורים בביולוגיה, ראש אקדמי של המרכז להוראת הביולוגיה, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר אילן. חברת סגל במרכז לאנרגיה וקיימות, אוניברסיטת בר אילן. בעלת תואר דוקטור בביולוגיה מולקולרית של הסרטן, האוניברסיטה העברית. מורה לביולוגיה בעבר.
תחומי המחקר: הוראה ולמידת חקר, חינוך סביבתי, חינוך לבריאות, מיומנויות המאה ה-21, פיתוח מקצועי של מורים.
זוכת פרס הרקטור לחדשנות מדעית.

פרופ' ענת זוהר

חברת מערכת מורחבת

ענת זוהר היא פרופסורית מן המניין בבית הספר לחינוך ע"ש סימור פוקס באוניברסיטה העברית וחברת סגל במכון מנדל למנהיגות חינוכית. תחומי ההתמחות האקדמיים שלה הם: הוראת המדעים, למידה והוראה, פיתוח חשיבה של תלמידים, מטה-קוגניציה, פיתוח מקצועי של מורים בהקשר של הוראת חשיבה, ודרכים להטמעה מערכתית רחבה של חדשנות פדגוגית. בין השנים 2006-2009 שמשה כיו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך. בתפקיד זה הובילה תהליך של שינוי חינוכי במערכת החינוך הישראלית שעיקרו הטמעה של חינוך לחשיבה והבנה במקצועות הלימוד השונים ("אופק פדגוגי"). הייתה עמיתת מחקר במכון ללימודים מתקדמים בפרינסטון ושימשה כיו"ר וועדה להתאמת תכניות הלימודים למאה ה- 21.

פרופ' קוסאי חאג' יחיא

חבר מערכת מורחבת

קוסאי חאג' יחיא (PhD)- פרופ' חבר ומרצה במכון האקדמי הערבי לחינוך במכללת בית ברל ומרצה ביחידה ללימודים מתקדמים במכללת סכנין. הוא סיים את לימודי הפוסט-דוקטורט בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב.  מחקריו עוסקים בנושא השכלה גבוהה וניידות סטודנטים ערבים מישראל למטרת רכישת השכלה גבוהה בחו"ל. בנוסף, הוא מתמחה בשינויים התרבותיים והחברתיים של החברה הערבית בישראל. הוא פרסם מאמרים רבים בערבית, עברית ובאנגלית והרבה ספרים בשפות שונות.

פרופ' רוני לידור

חבר מערכת מורחבת

פרופ' מן המניין להתנהגות מוטורית במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. שימש נשיא המכללה האקדמית בוינגייט עד למיזוגה (מרץ, 2022) עם המכללה האקדמית לוינסקי. כיום משמש סגן נשיאת המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. תחומי המחקר שלו: למידה והוראה של מיומנויות מוטוריות, חינוך גופני ועיצוב סביבות למידה וטיפוח לילדים בספורט. בשנים האחרונות הוא מתמקד בחקר היעילות של אסטרטגיות קוגניטיביות בלמידה של מיומנויות מוטוריות סגורות בעלות קצב-פנימי ובהבנת הגורמים הסביבתיים (הגיל היחסי, מקום המגורים, המשפחה, קבוצת הגיל) שמסייעים לספורטאים מתחילים להגיע לרמת מומחיות בספורט. פרסם מאמרים באנגלית ובעברית בתחומי מחקר אלה וכתב וערך ספרים בתחומים אלה. ערך את כתב העת בתנועה – כתב עת למדעי החינוך הגופני והספורט בין השנים 2017-1998.

פרופ' יובל דרור

חבר מערכת מורחבת

יובל דרור הוא פרופסור (אמריטוס) לתולדות החינוך ולמדיניות חינוכית. היה ראש ביה"ס לחינוך של אוניברסיטת תל-אביב וראש אורנים ומופקד הקתדרה לחינוך יהודי בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב. מלמד בתכנית החוג לחינוך לתואר השני במכללת תל-חי. חיבר מאמרים רבים בכתבי עת ובספרים מדעיים, ערך והשתתף בעריכת ספרים וקבצי מחקר רבים וחיבר שבעה ספרים בתחומי התמחותו – תולדות החינוך העברי בארץ-ישראל ובמדינת ישראל ומדיניות חינוכית עכשווית, הכשרת מורים ומנהלים ופיתוחם המקצועי, חינוך פרוגרסיבי ובלתי-פורמלי וחינוך קיבוצי. עורך את כתב העת הבין-אוניברסיטאי לתולדות החינוך היהודי דור לדור, יועץ מדעי של הארכיון לחינוך יהודי באוניברסיטת תל אביב ונשיא האגודה הישראלית לחקר תולדות החינוך.

תפריט