אסירים קוראים את עצמם: השפעת הסיפור האישי של אסירים חסרי ידע וניסיון בקריאה על יכולתם לרכוש את מיומנות הקריאה ועל עולמם הרגשי והחברתי
Prisoners read themselves: The impact of the personal stories of illiterate or poor-reading criminal prisoners on their reading ability and their emotional and social worlds
במחקר זה נבחנה השפעת ההצלחה של למידת קריאה בשפה העברית על תחושותיהם ומחשבותיהם של הלומדים – אסירים אזרחי ישראל שהיו חסרי ידע וניסיון בקריאה בשפה העברית. המפתח להצלחה הוא גישה לימודית ייחודית להוראת קריאה: עיבוד דרמטי של טקסטים אישיים מפי הלומדים ללא כל הקניה טכנית של רכיבי הקריאה. מממצאי המחקר עולה כי תוך כדי תהליך הלמידה התחוללו אצל המשתתפים שינויים רגשיים וחברתיים משמעותיים – שיפור בתפיסת ה"עצמי", הבנת הסיבות להצלחתם ללמוד קריאה והגברת המוטיבציה שלהם להשתקם. מהמחקר עולות שתי מסקנות מרכזיות: (א) "פתיחת" ערוץ ביטוי חווייתי-רגשי מאפשרת לאוכלוסיות אנאלפביתיות, או לכאלו שמתקשות מאוד לקרוא, לרכוש את מיומנות הקריאה; (ב) לשימוש בערוץ הלמידה החווייתי יש השפעה חיובית על מצבם הרגשי והחברתי של הלומדים.
The main purpose of this study, which is based on research conducted in two randomly selected medium-security prisons in Israel, is to explore the impact of success in reading Hebrew on the thoughts and feelings of illiterate or poor-reading native Israeli criminal prisoners. The key to success is a unique teaching reading method which incorporates a dramatic processing of personal texts. The main findings of the study reveal that learning processes lead to significant emotional and social changes among them, improved self-perception, and higher motivation for rehabilitation. The authors conclude that opening an emotional-experiential channel for illiterate and poor-reading incarcerated populations improves their emotional and social state as well as their ability to read Hebrew.