לעבר הכשרת מורים מבוססת התנסות והכללה: שותפּּות מכללה־שדה בהכשרת מורים

לעבר הכשרת מורים מבוססת התנסות והכללה: שותפּּות מכללה־שדה בהכשרת מורים
תקציר

נשירת מורות ומורים מהמערכת בתחילת דרכם היא אתגר עולמי, לרבות בישראל. מחקרים מעידים שתוכניות להכשרת מורים שבהן הלמידה האקדמית נתפסת כמנותקת מהשדה, הן פחות אפקטיביות. לתוכנית שמ"ש (שותפּּות מכללה־שדה) שפותחה במכללת אורנים במטרה להתמודד עם אתגר זה, כמה עקרונות: (1) למידה מבוססת שדה; (2) הדגשת היבטים של חינוך מכליל; (3) הדגשת היבטים רגשיים וחברתיים בהוראה; (4) ליווי הסטודנטים ותמיכה בהם. במחקר המתואר השתתפו 189 סטודנטים וסטודנטיות (במסלול לתואר ראשון ובמסלול להסבת אקדמאים), ונבחנו בו כמה היבטים: היקף ההתנסות בשדה; תפיסת הסטודנטים את בתי הספר המכשירים, את תוכנית ההוראה במכללה ואת המסוגלות העצמית שלהם; ושביעות רצונם מתוכנית ההכשרה. הממצאים מלמדים כי היקף ההתנסות בשדה היה נמוך יחסית לשעות השהייה של הסטודנטים בבית הספר; תוכנית הלימודים במכללה מחוברת לשדה; מרצי התוכנית מהווים מודלינג לסטודנטים; התוכנית מכּּוונת ליצירת קשר עם התלמיד ורגישה לשונּּות בין הסטודנטים; בתי הספר המכשירים מהווים מודלינג; והסטודנטים להסבות מעריכים יותר את תוכנית ההכשרה ואת רמת מסוגלותם לעומת הסטודנטים הסדירים.

הורדת קובץ המאמר
תפריט