פנים שונות לתפיסות למידה של סטודנטים להוראה: השלכות על הכשרת מורים
Identifying students' perceptions of various areas of learning as a possible instrument in teacher education
תכניות רבות להכשרת מורים אינן מצליחות לשנות את תפיסות הלמידה של סטודנטים להוראה, ואלה מתקשים בלמידה פעילה ועמוקה. דוגמה בולטת לבעיית הלמידה מספקים לימודי מקצועות היהדות – הלמידה בדרך של חיקוי ושינון מחריפה את תחושת הניכור של התלמידים ואת הריחוק ממקורות תרבותם היהודית. המחקר המתואר במאמר זה בחן קבוצה של סטודנטים-מורים שלמדו בתכנית להכשרת סטודנטים מצטיינים להוראת מקצועות היהדות, ובמהלך ההכשרה ולאחריה לימדו בבתי ספר ממלכתיים. ייחודו של המחקר הוא בבחינת תפיסות הלמידה של המשתתפים בשלושה תחומים: (א) תוכני ההוראה; (ב) מיומנויות קוגניטיביות; (ג) נורמות התנהגות. מממצאי המחקר עולה שתפיסות הלמידה של רוב המשתתפים נקבעות בהתאם לתחום הלמידה: תפיסת הלמידה של המורה "עמוקה" בתחום למידה מסוים ו"רדודה" יותר בתחום למידה אחר. עוד נמצא כי בקרב מרבית המורים תפיסת הלמידה עמוקה בתחום למידה אחד לפחות. תכניות להכשרת מורים מקדישות את מרבית הזמן לתוכני הלימודים וממעטות לעסוק (אם בכלל) בהקניית מיומנויות קוגניטיביות ונורמות התנהגות. יש להרחיב את ההכשרה בתחומים אלה ולהבהיר למתכשרים להוראה כי הם עוסקים בכמה תחומים, ופעמים רבות תפיסת הלמידה שלהם בתחום מסוים שונה מתפיסת הלמידה שלהם בתחום אחר. אפשר ללמד אותם לזהות את התחום שבו תפיסת הלמידה שלהם עמוקה, וזאת על מנת שהתפיסה הזו תתקיים גם בתחומי למידה נוספים.
The goal of this nine-year study was to examine the perceptions of learning held by student teachers who are being trained to teach Jewish Studies in public 'non-religious secondary schools. The research examines the student teachers perceptions regarding learning content, learning skills, and learning behavioral norms. The study covers the four years of training as well as the graduates' first five years in the field. The patterns were placed on a continuum progressing from ".deep" (active) learning to "surface" (passive) learning The findings of this research indicate that most of the participants hold ,diverse, and even contradictory, perceptions of learning content, learning skills and learning behavioral norms, while only a few of them hold one coherent perception of learning in each of the above-mentioned areas. The findings further indicate that most of the participants hold a perception of learning that requires involvement in at least one of the areas studied (content, skills, or behavioral norms). It is therefore recommended that teacher education programs assist the students in identifying and characterizing their perception of "deep" learning and investigating how they may expand the perception of learning that requires .involvement in additional areas